Enorme inkomsten via shirtverkoop: “een hardnekkige mythe”

Gepubliceerd op 20 september 2012 | Door Remon Hendriksen | Overige

shirtverkoop
Je hoort het steeds vaker. Clubvoorzitters die enorme inkomsten voorspellen met het verkopen van shirts. Dit vooral om hun critici de mond te snoeren en verkiezingen te winnen. Maar klopt dit wel? Zijn deze inkomsten wel zo hoog? Je raad het misschien al. Enorme inkomsten via shirtverkoop is een keiharde hardnekkige mythe.

*Nieuw onderzoek van ons over shirtverkoop lees je hier.*

shirtverkoop: Dortmund & Ronaldo

Borussia Dortmund heeft in het afgelopen seizoen totaal 230k shirts verkocht (clubrecord!), wat “maar” rond 8 miljoen inkomsten (geen winst) in de clubkas spoelde. De facto heeft Dortmund maar ongeveer 5 euro per shirt verdiend.

Laten we ook even kijken naar Cristiano Ronaldo, waarvan de voorzitter van Real over repte, dat de transfersom makkelijk terug verdiend zou worden door shirtverkoop.

Het blijkt dat Real Madrid (bij de zelfde winstmarge) in één seizoen dus 18 miljoen Ronaldo-shirts verkocht moet hebben om die transfersom van 90 miljoen weer naar binnen te halen (en dan zou Ronaldo intussen nog gratis moeten spelen ook).

In zijn eerste seizoen zijn er ongeveer 1.2 miljoen shirts verkocht, wat op zich erg indrukwekkend is. Maar zelfs dan klopt de rekening nog niet helemaal.

Real Madrid heeft een enorme achterban en een groot sterrenensemble.
Stel Real Madrid zou geen Ronaldo hebben – dan verkopen ze automatisch meer shirts van andere spelers, want de fans willen in de eerste plaats een shirt van hun lievelingsclub – pas in de tweede plaats is de concrete naam achterop hun shirt van belang.

Dus de extra-inkomsten puur uit de shirtverkoop van één bepaalde speler vallen uiteindelijk vies tegen.

Nog een voorbeeld!

Of nemen we Bayern München. Daar gaan nu dezelfde sprookjes rond bij veel (naïeve) fans:

“via shirtverkoop halen we die happige 40 miljoen voor Javier Martinez wel snel weer binnen.”

Nou, zelfs Bayern München – die met hun shirtverkoper (Adidas) nauw verstrikt zijn – verdient maar 10 euro per shirt. Totaal verkoopt Bayern ongeveer 1 miljoen shirts per seizoen.

Nemen we even aan dat dit seizoen 150k Martinez-shirts verkocht gaan worden (15% van het totaal), dan verdient Bayern dus “maar” 1.5 miljoen euro extra puur met Martinez-shirts. En daar tel ik zelfs die shirts mee, die anders gewoon met een andere naam achterop verkocht zouden worden. Uiteindelijk zijn het misschien maar 500k puur wegens Martinez.

Andere modellen

Een heel ander verhaal zijn modellen – zoals bij Real Madrid gebruikelijk – waarmee de club een deel van de individuele reclame-inkomsten van zijn spelers in eigen zak mag stoppen. Daarmee wordt wel groot geld verdiend, vooral met Ronaldo & co. En de inkomsten via shirtsponsor zijn ook grote bedragen (dat geldt ook voor televisie- en toeschouwerinnames).

Maar de shirtverkoop alleen is maar een druppel in de oceaan. (Wat in deze rekening niet behartigd wordt is het grotere sportieve succes na de komst van sterren, waardoor je ook als club normaal gesproken meer inkomsten krijgt – als de verwachte resultaten bereikt worden natuurlijk.)

Maar het gaat ons vooral om de mythe “shirtverkoop financiert ster wel eventjes”. In onze ogen is dat dus totaal niet aan de orde. Hoe denken jullie daar over?


Bron die gebruikt is: Duits artikel over shirtverkoop

Adv: Zin om eens een gokje te wagen? Neem dan eens een kijkje op: Bonus promotiecode of deze van Unibet.

Enorme inkomsten via shirtverkoop: “een hardnekkige mythe”
3.9 Stemmen: 8

Over de auteur

Remon Hendriksen

Remon is de oprichter van Tussen de linies. Met de oprichting combineerde hij zijn passie voor voetbal en internet. Remon beheert de website en is veel bezig met SEO en de ontwikkeling van het merk en de website Tussen de linies. Daarnaast schrijft hij zelf artikelen en ondersteunt hij de eindredactie.

2 Responses to Enorme inkomsten via shirtverkoop: “een hardnekkige mythe”

  1. martijn zegt:

    Nee, natuurlijk niet !
    Dit slaat helemaal nergens op dit artikel.
    Een shirtje wordt natuurlijk gemaakt door de nike/adidas/puma etc zelf !
    Dit shirtje is niet veel aan inkoopprijs.
    Verder is dit shirtje al ontwikkeld, of ontworpen door een architect van nike waar wel veel geld voor is gevraagd.
    Verder kost de belettering extra geld. Voorbeeld FC TWENTE 12,50 per naam etc.
    Dat is wel volledige winst, laat staan dat daar 2,50 kosten vanaf gaat (nog niet eens)
    + de verdiensten op de shirts.
    Tel uit je winst 😉

  2. ben zegt:

    hallo, voor school houden wij ons profielwerkstuk over of het geld van clubs invloed heeft op hun eindplek in de champions league. hierbij heb ik een aantal deelvragen, maar een hiervan kan ik nergens vinden. Deze gaat als volgt: ” stijgt de shirtverkoop als een team in de cl speelt? zo ja, wat is de toename? is hier iemand die mij kan helpen hiermee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *