Adv: Zijn voedingssupplementen toegevoegde waarde voor voetballers?

Gepubliceerd op 1 augustus 2014 | Door Redactie | Overige

Eiwit shakeFoto via: focusopfitness.nl

Voetbal is net als vrijwel alle andere sporten een intensieve sport die veel inspanning vereist. Hierbij geldt dat voeding dus erg belangrijk is voor voetballers. Een goed voedingsschema en dieet zorgen dat een voetballer optimaal kan trainen en ten slotte presteren wanneer het moet. Zo kunnen dus ook supplementen helpen bij het zorgen voor een fit lichaam en goede conditie. Maar welke supplementen kunnen een bijdrage leven voor voetballers?

  • Eiwitten
  • Koolhydraten
  • Vitaminen/Mineralen
  • Omega-3

Belangrijk om te weten is dat alles ook uit voeding gehaald kan worden en supplementen een soort van ‘extra’ zijn. Zo is het gemakkelijker je voedingstoffen hiermee binnen te krijgen en neemt het ook vaak minder tijd. Erg handig als je een druk leven hebt.

Eiwitten

Eiwitten zijn wellicht de meeste bekende voedingstoffen. Deze zorgen ervoor dat je optimaal kunt herstellen na een dagelijkse training. Simpelweg gezegd, wanneer je hier niet voldoende van binnen krijgt zul je minder goed herstellen waardoor je minder goed kunt trainen. Er zijn vele voedingsoorten die de eiwitten kunnen verzorgen voor je lichaam zoals kwark, vis, vlees (kip/rundvlees), noten en meer. Maar ook kun je gemakkelijk je eiwitten binnen krijgen door snel een eiwit shake te nemen bijvoorbeeld.

Koolhydraten

Wanneer je een goede training erop hebt zitten, heb je honger en is je lichaam uitgeput. Belangrijk is om dit aan te vullen met koolhydraten, zodat je weer energie hebt.

Vitaminen/Mineralen

Vitaminen en mineralen zijn belangrijk voor iedereen. Zo zijn er tientallen redenen waarom je deze binnen zou moeten krijgen, maar met een basis patroon van eten is de kans groot dat je er veel mist. Daarom wordt het vaak aangeraden om diverse multi-vitaminen te gebruiken zodat je dagelijks eenvoudig alle belangrijke vitaminen binnen krijgt.

Omega-3

Omega-3 is een gezonde vetsoort die elk gezond lichaam nodig heeft. Dit kun je via diverse voedingstoffen binnen krijgen als vis, noten of olie. Maar gezien mensen dit vaak niet dagelijks eten, is het aan te raden om regelmatig een omega-3 pil te nemen. Deze kosten vrijwel niks en zijn gemakkelijk te nemen.

Conclusie

Belangrijk om te weten is dat supplementen niet nodig zijn wanneer je een goed voedingsschema hebt, maar het is vaak lastiger dan je denkt om je lichaam te voorzien van alle belangrijke voeding- en bouwstoffen op optimaal presteren. Wat je natuurlijk wel wilt als voetballer.

Over de auteur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.